
Det började med en av de otaliga väggmålningar som fungerar som reklam i Guatemala. Det var vid vårt besök förra året i Guatemala som vi hittade en liten affär som sålde djurmat i San Pedro Atitlán vilken använde Bröderna Grimms stadsmusikanter som motiv. Jaha, lite lustigt, tänkte jag. Sedan har det fortsatt nu när vi bosatt oss här. Den utländska ölsort som har absolut bäst genomslag och spridning i huvudstaden är Beck’s och inte något amerikanskt blask. Jaha, där ser man, kan det vara en tillfällighet? Och så nu ett av Guatemalas mest populära korvmärken som våra korvtokiga små barn äter kors och tvärs. Vad är det då som egentligen pågår här?
Om ni undrar vad detta dillande ska leda till, så lugn, den röda tråden ska knytas ihop nu. Tuppen, katten, hunden och åsnan var ifrån Bremen. Beck’s kommer från Bremen. Och korvmärket heter, just det, BREMEN.
Tja, jag vet inte vad just dessa nordtyskar har gjort för att förtjäna den äran, men uppenbarligen finns det en speciell koppling mellan den gamla hansestaden och vårt värdland. Detta är naturligtvis något man borde forska lite i. Det seriösa svaret torde väl lyfta fram att det i Guatemala finns ett otal tyskättlingar, inte minst bland flera välbärgade familjer, ett arv av den tid då många tyskar runt 1900 flyttade till Guatemala och bidrog till att med kapital och teknik revolutionera driften av kaffeplantage. En mörkare sida var att många inte var de bästa arbetsgivare för mayaindianerna, och visade starka pro-nazistiska sympatier under 30- och 40-talen. Många tyskar utvisades också, och deras landegendomar konfiskerades, av den guatemalanska regeringen på beordran av amerikanska FBI under andra världskriget. Detta till trots är Guatemala fortsatt ett land med många länkar till Tyskland (det gick tydligen vilt till på Oktober-Fest på tyska klubben). Och det är det land i Centralamerika som har största tyska befolkningen, ca 4000 medborgare.
Men detta förklarar ju inte helt varför just Bremen är så populärt. I vilket fall tål det att tänkas på om inte den presidentkandidat som hade grönt som kampanjfärg (och sedermera vann) visste vad han gjorde. Den som varit på Weserstadion vet vad som gäller: grönt är Werder, och Werder är Bremen. Och det är det som gäller här! Dessutom bara en tidsfråga innan de åter är i topp i Bundesliga om ni undrar!
Euer Martin.
1 kommentar:
Ja, det väl bara en tidsfråga innan de åter är i topp nu när MFFs Rosenberg har hittat dit.
Tycker gott att tyskarna kunde tagit med sig ett bättre öl än Beck's, men det kanske passar i värmen!
Skicka en kommentar